Sunday, January 6, 2013

Första inlägg och premiär


Första inlägg och portfölj 130106








(OBS! Alla utdelningar behöver inte stämma exakt. Då de flesta bolag stadigt ökar utdelningarna på denna lista är det svårt att hålla sig á jour med allt).

Då jag ofta läser finans/aktiebloggar så tänkte jag att man nog lika gärna kunde dela med sig lite också av den lilla kunskap som eventuellt har fastnat, givetvis smaksatt av ens egen filosofi.
Jag utlovar inga djupgående aktieanalyser eller frekvent uppdaterande men ska ändå ge en så bra bild som möjligt av hur jag ser på värdeinvesteringssparande genom vad man läser samt sin egna portfölj. 

Den enda formella ekonomiska utbildning jag har är gymnasiekompetens och någon strökurs i företagsekonomi på universitetsnivå. Är istället lagd åt det medicinska hållet och doktorerar för närvarande. 
Har däremot alltid haft ett intresse för aktier men inte börjat spara seriöst förrän tre år tillbaka. Hade från början konto på SEB men på grund av deras ganska tråkiga layout på hemsida (inte ens jag visste att jag var så fåfäng) bytte jag snart till Nordnet där jag öppnade en kapitalförsäkring (KF). När sedan investeringssparkontot (ISK) kom slussade jag successivt över allting ifrån KF dit (finns bra beskrivet på andra bloggar om för/nackdelar kring detta men kommer nog även med en förklaring själv snart). 

Som ni ser här ovan i min portfölj (hoppas att bilden ovan är OK, inte optimalt med en GIF men tycket ändå att det var bättre än den HTML:n som sidan hade..  patience, jag kommer att jobba på portfölj-layout:en som är för liten i nuläget) har jag även vissa aktier i en ISK på Avanza och den enkla anledning till detta är att man kan ha S&P500 (samt Schweiziska) aktier där. I portföljen ovan är utdelningen i den lokala valutan samt brutto men då jag har pengarna i en ISK är det också den faktiska utdelningen då man kommer att få tillbaka den utländska kupong/källskatten (som ett avdrag på investeringsskatten man betalar för sin ISK, om den inte överskrider den vill säga men då kan man skjuta upp den till kommande år enligt våra vänner på Skatteverket)

Jag försöker vara så defensiv jag bara kan i mitt investerande där aktier som har ökande utdelningstillväxt är prioriterade. Mat/ConsumerStaples/Hälsovård är prioriterade områden även om telekom också lockar. Ratar finans/bankvärlden så långt det går även om det finns en del sunda aktier att ha där, dock svårvärderade vad gäller risker (och vilka skulder/toxic-assets de sitter på när det krisar) på grund av världsekonomin som visat på lite svajighet de senaste åren. Lite andra regler för mitt investerande:

  • Målet är att kunna delvis leva av direktavkastningen i framtiden, i nuläget återinvesterar jag däremot alla utdelningar.
  • Köper aktier för minst 10.000 SEK på grund av courtage:et som annars äter upp alldeles för stor andel.
  • Säljer aldrig aktier om de fortsätter leverera stabila utdelningar.
  • Uppgångar är givetvis bra men nedgångar inom världsekonomin likaså då det kan ge prisvärda värderingar för bra företag.


Tänkte även be om lite tips på aktier att investera i, har som mål att försöka investera i aktier med (jag vet att alla aktier i min portfölj inte uppfyller dessa krav);

  • Stigande utdelningstillväxt
  • Direktavkasntning som gärna är över 3.5%
  • Stigande EPS senaste 5 åren
  • Utdelningsandel kring max 30%
  • Lågt P/E-tal (10-15 helst)
  • Historiskt bra värdering
  • Stort, globalt bolag (Large Cap i Sverige t.ex.)
  • Inom stabil, icke-konjunkturskänslig marknad (mat/telekom/health care/kläder)


Jag känner väl till min alldeles för stora dollarexponering och söker därför främst icke-USA värdepapper i nuläget. Har sneglat på TeliaSonera, Fortum, Axfood, Shaw Communications, France Telecom och några fler (har inte etablerat några bra inköpsgränser än så länge) men tar som sagt gärna emot tips och förslag.

Idag genererar denna portfölj(er) kring 60.000 SEK / år i utdelningar. Måler är givetvis att öka detta successivt, har väl inga konkreta mål för 2013 utan man får se hut mycket resurser man har över för långsiktigt sparande, helt enkelt.

Återkommer med lite konkreta nya tips samt försvar av egna inköp.

Tips på några andra bra bloggar jag följer och tar lärdom av (det finns många andra);




/ E

5 comments:

  1. välkommen till bloggosfären, ser fram emot fler inlägg:) Några förslag som jag tror uppfyller era kriterier:
    * Axfood
    * Ekornes
    * Unilever
    * Vivendi

    ReplyDelete
  2. Man får tacka. Har ägt Axfood tidigare och planerar att gå in där inom kort igen. Unilever har jag nu och de levererar imponerande utdelningsökningar. Ekornes och Vivendi har jag sett att du har och finner bolagen intressanta även de.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ah såg inte Unilever i er lista. Ekornes kan eventuellt ha för hög utdelningsandel för er smak.

      Delete
  3. Hej Eric,

    Det kommer att bli spännande att följa dig. Du har en fin portfölj med bra riskspridning.

    Jag har inte lika många olika aktier som vad du har, men håller på att öka antal.

    Även jag brinner för utdelningar och utdelningstillväxt!

    Fortsatt lycka till med bloggen och affärerna.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Christoffer.

      Gillar att sprida riskerna vilket du märkt, och håller med; utdelningstillväxt is teh shit!

      / E

      Delete