Monday, February 4, 2013

Fördel Avanza kontra Nordnet vad gäller ISK och utländska värdepapper



Abbott Laboratories (ABT) splittrades till Abbott (ABT) (medicinsk diagnostik, nutrition, generika och medicinsk teknik främst) och Abbvie (ABBV) (Biologiskt aktiva läkemedel, läkemedelsutveckling) nu vid årsskiftet och aktieägare fick aktier tilldelade i de båda bolagen. Dividend Growth Investor gjorde nyligen en analys där man fann att det nog är klokast att behålla de båda i nuläget samt att utdelningen ökade totalt sett (2.16$ för båda aktierna/år, tidigare 2.04$).  

Abbvie var tänkt att byta ut Dell (DELL) på S&P100 och då Nordnet skall acceptera S&P100 aktier trodde jag att denna spin-off inte skulle ställa till några bekymmer. Däremot fick jag i dagarna ett meddelande ifrån Nordnet där de berättade att ABBV inte var ett tillåtet värdepapper i min ISK utan jag var tvungen att flytta det till en vanlig aktiedepå. Jag råkade ut för samma problem när Kraft Foods blev Mondelez International (MDLZ) och Kraft Foods Group (KRFT), då Kraft Foods Group sparkades ut ur S&P100 även om den responsen ifrån Nordnet då var betydligt snabbare.

Precis som förra gången blir min respons att i korrespondensen med Nordnet framhäva att värdepappret istället skall flyttas till en bank som accepterar S&P500 i en ISK (i detta fall Avanza). Antar att jag kan flytta tillbaka det när väl Abbvie hamnar i S&P100 igen men detta är inget jag kommer att göra. Faktum är att jag är lite trött på Nordnet i denna aspekt, jag har svårt att se hur man skall kunna konkurrera om man begränsar handeln på detta sätt då båda bankerna propagerar starkt för ISK som aktiedepå. Dessutom tar Nordnet ut en överföringsavgift på 1500 kr, vilket är lite intressant då det är sagt att värdepapper obehindrat skall kunna flyttas mellan ISK:er (antar att det var tänkt inom samma bank iofs).

Det finns bra jämförelser mellan olika ISK:er och utlandshandel genomförda av Gustav (?) på Gustavs aktieblogg , vilket även de framhäver den enda fördelen med att ha värdepapper på Nordnet; minimalt lägre courtage mot USA. Layouten på Nordnets hemsida är möjligen lite mer attraktivt då de satsar på minimalism kontra Avanza, fast inte värt de avgifter och begränsningar man där påläggs.

Slutsats: Jag kommer inte att öka mitt innehav på Nordnet från och med nu, utan istället fortsätta göra investeringar med min ISK på Avanza. Skulle nog förstått att denna transition skulle ske tidigare, framförallt när de så obehindrat accepterade mina Nestlé-aktier i en ISK; tumme upp Avanza och ned Nordnet.

1 comment:

  1. Precis min erfarenhet, jag öppnade ISK på Nordnet för jag ville fortsätta min nordamerikanska utdelmingsportfölj i den - hade kört den i kapitalförsäkring hos Nordnet innan dess. När jag fick veta begränsningarna och att de inte skulle ändra flyttade jag mitt nysparande till ISK hos Avanza istället. Förstår mig inte på Nordnet...

    ReplyDelete