Thursday, May 9, 2013

Utländskt kontra svenskt innehav av aktier med god direktavkastning; sett ifrån ett skatteperspektiv i ett ISK

(Jag tycker att det är lite konstigt att skriva ”ett ISK” men med tanke på att K:et står för ”konto” är det nog så enkelt att det är ett neutrum ord)

Så kom då den där deklarationsdagen där vi skulle få se hur den utländska källskatten (skatten på utdelningar på utländska aktier) skulle dras av din kommunalskatt (läs mer här), lite lustigt då det ena handlar om inkomst av tjänst och det andra inkomst av kapital. Man ska även inte glömma att skicka in kompletterande uppgifter om du har aktier i länder med mer än 15% skatt på utdelning (för mig gällde det Novartis, Nestlé och France Telecom, läs mer om det här).

Man kanske inte ska klaga, pengar åter som pengar åter, men samtidigt lite onödigt om man vill hålla isär ekonomin och låta ens utdelningar finansiera kommande aktieinköp. Detta har fått mig att inse att min andel av amerikanska aktier har varit lite för hög, och att min andel svenska aktier (vilka då slipper all skatt på en gång) varit aningens låg. På grund av detta kommer jag nu att öka mitt innehav i svenska värdepapper till att minst motsvara det utländska ägandet.


Målet är i slutändan att bli mer ”Graham” (värdeskapande, defensiva, vettig värdering) på svenska aktier och mindre ”Buffet” (wonderful-companies) på utländska aktier. Antar att en kombination av de båda inte är helt fel däremot.

No comments:

Post a Comment